ماساژ درمانی تریگرپوینت(نقاط ماشه ای) چیست؟

ماساژ تریگرپوینت  یکی از انواع ماساژ درمانی هایی است که به نقاط مشخص و حساس در عضله ها و ماهیچه ها فشار وارد می کند و باعث کاهش کشش ماهیچه ای و دفع دردها می شود.

تریگرپوینت (نقاط ماشه)  trigger point چیست؟

تریگرپوینت ها چیزی شبیه تیله ها یا غده های کوچکی اند که در زیر پوست هستند. بسیاری از مردم با فشار تریگرپوینت ها، احساس درد یا ناراحتی نمی کنند. در بعضی مواقع تریگرپوینت ها حساس می شوند، که در این حالت فرد، درد قابل توجهی را در محلی که تریگرپوینت ها هستند، احساس می کند. به صورتی که قسمت داخلی ماهیچه ها درد شدیدی دارد.و تنها کاری که به نظر کمک کننده می آید، به آرامی کش آمدن و منبسط کردن ماهیچه هاست. اگر تریگرپوینت ها به مقدار کافی باشند ، ممکن است دچار درد بسیار زیادی شده و تحرک ماهیچه ها محدود شود.

تریگرپوینت های فعال و غیرفعال

دو نوع تریگرپوینت قابل درمان وجود دارد. تریگرپوینت های فعال و غیرفعال. تریگرپوینت های غیرفعال درد کمی در ناحیه ی مشخص دارند. اگر در قسمت زردپی (پشت زانو) درد ماهیچه ای داشته باشید و آن را فشار دهید، این فشا ر دقیقا روی نقاط ماشه ای اثر می گذارد.

تریگرپوینت های فعال مربوط به دردهایی در قسمت های دیگری از بدن می شوند.اگر کسی فشاری بر تریگرپوینت های فعال روی شانه ها وارد کند، علامت هایی از درد در ناحیه قفسه سینه و یا بازو و ساق دست دیده می شود به عبارتی در این قسمت ها تاثیر دارد.

علی رغم انواع مختلف تریگرپوینت ها و این که ما به طور کامل اطلاعاتی از آنها نداریم و نمی دانیم چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود ، اما فیزیوتراپی کمک زیادی به حل این مشکل می کند.

تریگرپوینت تراپی چه کمکی به شما می کند؟

تریگرپوینت تراپی برای همه افراد هست. ماهیچه ها با تریگرپوینت های فعال همیشه ضعیف تر از ماهیچه های نرمال هستند و تحرک کمتری دارند. و به این دلیل که نمیتواند عملکرد خوبی داشته باشند، بقیه ماهیچه ها با قدرت بیشتری عمل می کنند.در نتیجه این ماهیچه ها میتوانند تریگرپوینت های خود را تقویت کنند.

9 تا از فواید ماساژ تریگرپوینت

1.کاهش درد

تریگرپوینت (نقاط ماشه ای) ممکن است باعث ایجاد درد های گوناگونی در بدن شوند. تریگرپوینت رابط هایی با سایر نقاط دور در بدن هستند و می توانند به حالت ویروس عمل کنند. همانند بورسیت ها و تاندونیت ها وحتی میگرن ها و سکته های قلبی که با انواع نقاط بدن ارتباط دارند. ماساژ درمانی باعث کاهش این دردها می شود در نتیجه تاثیر بسیار مفیدی در بدن می گذارد.

2.کاهش سردرد

بسیاری از تریگرپوینت ها (نقاط ماشه ای) در ناحیه گردن و قسمت های بالایی کمر وجود دارند که به تدریج باعث سردرد می شود. انجام روزانه ی تکنیک های ساده و پایه، کمک زیادی به کاهش این سردردها می نماید.

3.افزایش تحرک و بیش فعالی

تحقیقات اخیر نشان می دهد این تکنیک ها و ماساژها بسیار در افزایش جنب و جوش و تحرک تاثیر مثبت دارد.

  1. بهتر گرم کردن (قبل از انجام ورزش)

تحقیقات اخیر نشان می دهد که ورزش های کشسانی ایستاده  از عملکرد صحیح ماهیچه ها جلوگیری می کند. اگر قبل از انجام این ورزش ها گرم کنیم و این کار همراه با حرکت های کششی و جنبشی باشد، کمک زیادی به بهبود عملکرد ماهیچه ها می کند. ماهیچه ها دو نوع گیرنده دارند. یکی گیرنده های دوک ماهیچه ای هستند که ماهیچه ها را منقبض می کند.  و دیگری اندام وتری گلژی نام دارد که باعث انبساط ماهیچه ها می شود.

( اندام وتری گلژیtend onogan Golgi گیرنده‌هایی هستند که حاوی کپسول بوده و در وتر (تاندون) عضلات وجود دارند. اندامهای وتری گلژی همانند گیرنده‌های دوک عضلانی به عنوان گیرنده‌های کششی عضلات محسوب می‌شوند.) آنها با یکدیگر باید در تعادل باشند تا بافت ها بدون هیچ آسیبی کار کنند.اگر ماهیچه ها در تعادل نباشند و فرد شروع به گرم کردن و حرکات کششی و جنبشی کند در این صورت تریگرپوینت ها تحریک شده و در آن ناحیه احساس درد می شود. با ماساژ این نقاط ماشه ای (تریگرپوینت ها) ، گرم کردن بدن قبل از ورزش بهتر و راحت تر است.

5.افزایش قابلیت انعطاف

تریگرپوینت ها به مرور زمان باعث ضعیف شدن و گرفتگی عضله ها می شود و عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند و انعطاف آن سخت و باعث ایجاد درد می شود.اگر در ابتدا تریگرپوینت ها را بفهمیم و سپس دردها را برطرف کنیم می توانیم این گرفتگی ها به کل از بین برده و در نتیجه خیلی راحت می توانیم ماهیچه ها و عضلات خود را بکشیم و انعطاف دهیم.

6.بهتر ایستادن

گاهی شما احساس میکنید که تریگرپوینت ها باعث گرفتگی هایی شده که در ایستادن شما تاثیرات منفی دارد. شناسایی آنها و مراقبت و تکنیک های ماساژ می تواند قدرتی درونی،  در شما بسازد و باعث ایستادن بهتر شما شود.

7.کاهش گرفتگی عضله در کار

آزاد شدن تریگرپوینت ها به دفع مواد متغیر اضافی در بدن کمک میکند به طوری که باعث می شود در سرتاسر بدن جریان خون در گردش باشد. به عبارت دیگر بعد از کارها احساس درد و خستگی کمتری خواهیم داشت.

  1. افزایش گردش خون و بافت های هیدراسیون

وقتی که فشاری بر نقاط سفت ماهیچه ها وارد می شود ؛ آب آن از بافت بیرون میزند و وقتی که فشار کم یا از بین برود ، این آب دوباره باز می گردد.تحقیقات نشان می دهد که ماساژ تریگرپوینت باعث افزایش جریان ارتجاعی در سرخرگ ها می شود که تاثیر مثبتی در گردش خون دارد.

9.اثر آرامش بخش در سیستم های عصبی

بیشتر مردم قبول دارند که ماساژ بسیار آرامش بخش است. اگر به صورت اشتباه انجام گیرد، باعث انقباض ماهیچه ها و بافت های سلولی می شود و در نتیجه نقاط درونی را بسیار به هم نزدیک می کند و باعث کبودی می شود که این نشانه درمان درست نیست . زمانی ماساژ تریگرپوینت به درستی صورت گرفته که فرد در نقطه خوبی قرار گیرد.(نقطه مثبت: حالتی بین خوشایندی و درد) . سطح درد باید بین حدود 3 تا 5 باشد( بدون هیچ درد =. و بیشترین درد =10) بعد از ماساژ شما احساس شادابی و آرامش می کنید . شما می توانید با این کار استرس های روزانه خود را کاهش دهید و به تنفس و ارتباط بهتر با بدن کمک کنید.

چه کسی ماساژ تریگرپوینت را انجام می دهد؟

تریگرپوینت تراپیست شما معمولا با این نقاط حساس در ماهیچه ها و ماساژ درمانی  آنها سروکار دارد.

او کاملا به محل دقیق قرار گیری تریگرپوینت ها و راه های اتصالی آنها به یکدیگر و دردهای مرتبط و اثرات آن است در نتیجه با ماساژ تریگرپوینت ها تاثیرات بسیار خوب و مفیدی در این نقاط و ماهیچه ها به وجود می آید.

آخرین مطالب آموزشی