تاریخچه ماساژ درمانی 

تاریخچه ماساژ درمانی به فرهنگ دیرینیان در هزاران سال قبل و برمی گردد، آن ها به فواید ماساژ معتقد بوده اند و اولین دست نوشته ها در این خصوص در چین و مصر کشف شده است.

اولین کتاب شناخته شده چینی با نام ” کتاب کلاسیک طب داخلی امپراتور زرد” در سال 1949 به انگلیسی ترجمه و منتشر شد و به مرجع اصلی آموزش ماساژ درمانی و مرجع درسی برای سایر رشته های طب مکمل همانند طب سوزنی، طب فشاری و گیاه شناسی، تبدیل گردید.

نقش نگارها بر روی مقبره های مصری، حاکی از تاریخچه ماساژ درمانی در فرهنگ مصری است. مصری ها پیشگامان علم رفلکسولوژی (بازتاب درمانی) نیز هستند.

مطالعات و دیرینه ی آن ها تاثیر بسزایی در فرهنگ مجامعی همچون یونان و رم داشته است.

اولین شیوه شناخته شده ماساژ درمانی

اولین شیوه شناخته شده ماساژ درمانی از هند است اما تاریخچه ماساژ درمانی و آغاز آن 3000 سال پیش از میلاد مسیح و یا زودتر از آن بوده است.

هندوها از هنر دست ورزی و تکنیک های لمس، در درطب آیوردا استفاده می کردند. آیورودا، لغتی سانسکریت بوده و به “علم زندگی” یا ” سلامت زندگی” ترجمه می شود.

این طب به عنوان پایه طب جامع،ترکیبی از مدیتیشن، ریلکسیشن و آروماتراپی می باشد.

تاریخچه ماساژ درمانی در غرب

تاریخچه ماساژ درمانی در غرب به اوایل دهه 1800 برمی گردد، زمانی که یک پزشک و مربی ژیمناستیک سوئدی به نام   per henrik ling، حرکاتی را با نام ” سیستم حرکتی سوئدی” معرفی کرد. این حرکات زیر بنای ماساژ سوئدی امروزی رایج در غرب است.

اگرچه ” سیستم حرکتی سوئدی” توسط ling معرفی گردید، اما Johan Georg Mezger هلندی تکنیک های دست ورزی اصلی این ماساژ را پایه گذاری کرد.

امروزه متداول ترین روش ماساژ درمانی در غرب، ماساژ سوئدی و ماساژ ژاپنی شیاتسو می باشد.

انواع ماساژ

با پیشرفت علم ماساژ در جهان، انواع مختلفی از ماساژ بر اساس شرایط و نیاز جامعه بوجود آمد که از جمله آن ها می توان به ماساژ تای، یومیهوتراپی، ماساژ دیپ تیشو، ماساژ آیورودا، ماساژ سنگ داغ، ماساژ صندلی، ماساژ ورزشی، رفلکسولوژی و ماساژ کودک می باشد.

انجمن ملی ماساژ ایران، تنها نماینده فدراسیون بین المللی مفتخر به برگزاری کلاس های تخصصی ماساژ با ارائه مدرک معتبر ملی و بین المللی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید.

آینده ماساژ درمانی

با در نظر گرفتن تاریخچه ماساژ درمانی ، بکارگیری آن با پزشکی نوین غربی در مراحل اولیه خود قرار دارد. پتانسیل رشد و تحقیقات در مورد خواص درمانی ماساژ بر بدن در طی پنجاه سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و تقاضای عمومی برای ماساژ درمانی به بیشترین میزان در مقایسه با تمام اعصار رسیده است.

ماساژ درمانی به عنوان درمانی پیشگیرانه، در مراکز اسپا، باشگاه ها، مراکز درمانی و… بکار گرفته می شود.

یکی از استاندارد های زندگی در آمریکا، ماساژ درمانی در جهت ارتقا و اثبات سلامت بدن می باشد.

در صنعت بهداشت و درمان، ماساژ در بیمارستان ها، مراکز پرستاری و زایشگاه ها، مراکز فیزیوتراپی، کایروپراکتیک، کلینیک های درد به منظور افزایش گردش خون و درمان گرفتگی های عضلانی کاربرد دارد.

انواع ماساژ چیست؟

ماساژ درمانی چیست؟

چگونه ماساژ درمانی را بیاموزیم؟

آخرین مطالب آموزشی