رفلکسولوژی چیست

 ماساژ رفلکسولوژی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

رفلکسولوژی ( بازتاب درمانی ) یک هنر 4000 ساله و از جمله ماساژ های درمانی پرطرفدار است  که با اعمال فشار به نقاط مشخصی از  دست ، پا و لاله گوش برای کاهش درد ، کاهش استرس و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.

یک نظریه اساسی که در مورد ماساژ رفلکسولوژی مطرح است این است که نقاط مشخص یا همان “نواحی بازتابی” روی پاها و دست ها وجود دارد که این ماساژ موجب افزایش گردش خون ،اکسیژن و نیروی چی را در بدن بهبود می بخشد و این امر موجب تسکین درد در بدن می گردد.

در واقع رفلكسولوژيست با بکار بردن تکنیک های فشاری در مناطق بازتابی، موانع انرژي را از بين مي برد و گرفتگی و درد را در نقاط مختلف بدن از بین می برد.

در این مقاله راجع به اینکه  ماساژ رفلکسولوژی چیست و چه کاربرد هایی دارد صحبت میکنیم.

برای آموزش ماساژ رفلکسولوژی و همچنین آموزش و دریافت مدرک انواع ماساژ به صورت تخصصی میتوانید با ما در ارتباط باشید: 02144441946

تاریخچه رفلکسولوژی

گرچه ریشه های رفلکسولوژی به مصر باستان و چین برمی گردد ، اما ویلیام اچ. فیتزجرالد ، پزشک گوش ، بینی و گلو ، این مفهوم “منطقه درمانی” را در سال 1915 معرفی کرد. یونس اینگرام فیزیوتراپی آمریکایی بیشتر در دهه 1930 تئوری منطقه و هرآنچه تحت عنوان رفلکسولوژی مدرن شناخته می شود را توسعه داد.

به گفته رفلکسولوژیست ها ، فشار بر روی نقاط بازتابی همچنین به تعادل سیستم عصبی کمک می کند و باعث تحریک ترشح اندورفین ها می شود که به کاهش درد و استرس کمک می کند.

تفاوت رفلکسولوژی با ماساژ پا

این دو روش ممکن است شبیه  بهم به نظر برسند ، اما تفاوتهای اساسی وجود دارد. هر دو می توانند مفید باشند! آنچه در انتظار ماساژ پا در مقابل ماساژ بازتابی می توان انتظار داشت این است که ماساژ دستکاری بافت ها برای شل کردن عضلات ، تسکین تنش و بهبود گردش خون است که می تواند سلامت و رفاه عمومی را بهبود بخشد.

از طرف دیگر رفلکسولوژی از یک ماساژ هدفمند و فشار برای بازگرداندن جریان انرژی در بدن استفاده می کند. درمان معمولاً روی پاها متمرکز است ، اما می تواند شامل دست و گوش نیز باشد.

در چه مواردی افراد باید ماساژ رفلکسولوژی دریافت  کنند؟

استرس و شرایط ناشی از استرس

سردردهای تنشی و میگرن

اختلالات گوارشی

آرتروز

بیخوابی

عدم تعادل هورمونی

صدمات ورزشی

اختلالات قاعدگی مانند سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

مشکلات گوارشی مانند یبوست

اسکولیوز چندگانه

کمردرد

رفلکسولوژی همچنین برای مراقبت های بعد از عمل یا تسکین دهنده درد استفاده می شود. بررسی سال 2015 که در مجلات درمانی سرطان یکپارچه منتشر شد ، نشان داد که ماساژ رفلکسولوژی برای تسکین درد سرطان و درد ناشی از جراحی نسبت به ماساژ بدن یا ماساژ آروماتراپی مؤثرتر است.

تصویر نمودار یا نقشه پا رفلکسولوژی است. این نشان می دهد که کدام قسمت از پا به هر عضو یا ناحیه ای از بدن متصل می شود.

یک رفلکسولوژیست در طول جلسه از یک نمودار مانند این استفاده خواهد کرد. رفلکسولوژیست ها گاهی اوقات روی دست یا گوش کار می کنند تا آرامش ایجاد کنند ، اما رفلکسولوژی پا رایج ترین روش درمانی است.

همانطور که می بینید برای هر ارگان یا سیستم بدن یک نقطه در نقشه وجود دارد. یک رفلکسولوژیست می تواند با هدف قرار دادن آن ناحیه پا ، قسمت های خاصی از بدن شما را درمان کند.

یک جلسه معمولی ماساژ رفلکسولوژی چیست؟

یک درمان معمولی 30 تا 60 دقیقه طول می کشد و با یک فرم تاریخچه سلامت و مشاوره در مورد سلامتی و سبک زندگی شما شروع می شود. رفلکسولوژیست از این اطلاعات برای شخصی سازی درمان استفاده می کند.

از شما خواسته می شود کفش و جوراب خود را برداشته و راحت در صندلی چرخدار یا روی میز ماساژ بنشینید. رفلکسولوژیست پاها را ارزیابی کرده و نقاط مختلفی را برای شناسایی نواحی حساسیت یا تنش تحریک می کند.

از حرکات سریع و ماساژ برای گرم کردن دست و پا استفاده می شود. سپس فشار انگشت یا انگشت شست با استفاده از تکنیک های رفلکسولوژی بر روی پا اعمال می شود. ممکن است از لوسیون یا روغن استفاده شود و همچنین رفلکسولوژیست نیز می تواند از ابزارهایی مانند توپ ، برس و روپوش استفاده کند.

رفلکسولوژی چه احساسی دارد؟

در اکثر موارد ماساژ بازتاب بیشترین بازدهی آرامبخی گیرندگان را در بر دارد.

رفلکسولوژی نباید دردناک باشد. اگر احساس ناراحتی می کنید ، حتما به رفلکسولوژیست بگویید. او یا او باید در منطقه راحتی شما کار کند. بعضی از مناطق ممکن است لطیف یا دردناک باشند و رفلکسولوژیست ممکن است وقت اضافی را در این نقاط بگذراند. درد باید با فشار کاهش یابد.

عوارض جانبی و ایمنی احتمالی

اگر زخم پا ، زخمی های اخیر ، زخم های پا یا مچ پا ، نقرس یا یک بیماری قلبی عروقی دارید ، بازتاب شناسی ممکن است مناسب یا بی خطر نباشد.

رفلکسولوژی همچنین ممکن است برای مبتلایان به دیابت ، استئوآرتریت (تحت تأثیر مچ پا یا پا) ، مشکلات گردش خون ، عفونت های فعال ، سنگ کیسه صفرا ، سنگ کلیه یا انواع خاصی از سرطان مناسب نباشد. زنان باردار باید از رفلکسولوژی خودداری کنند.

غذای آماده

اگرچه رفلکسولوژی نباید به عنوان یک درمان تنها برای هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرد ، می تواند یک درمان آرامش بخش برای پاهای شما با مزایای کل بدن باشد. فقط مطمئن شوید که یک رفلکسولوژیست آموزش دیده پیدا کرده و یا ارائه دهنده خدمات درمانی خود را بررسی کنید.

فواید رفلکسولوژی چیست؟

آیا رفلکسولوژی همان ماساژ پا است؟

چگونه ماساژ یاد بگیریم؟

چگونه مدرک رفلکسولوژی دریافت کنیم؟