آیا کرونا انسان را میکشد

چند نکته مهم درباره کرونا

  1.   کرونا الزاما مبتلایان را نمی کشـد. آمارهای جهانـی چند هفته اخیر نشان مـی دهد که تنها 3 درصد مبتلایان فوت می کنند که اکثرشان بیماری های زمینه ای دیگر داشته اند. پس نباید بیش از حد نگران شویم و دیگران را مشوش کنیم.

با قاطعیت می توان گفت که کرونا، در کشنـده بودن در حـد آنفولانزا است؛ سرعت شیـوع آن می تواند بالا باشد ولی قدرت کشندگی است پایین است.

یادمان باشد که حتی سرماخوردگی شدید هم گاه کشنده است. بنابراین، باید مراقبت کنیم ولی وحشت نه!

  1. نداشتن دارویی برای درمان کرونا، بدان معنا نیست که مبتلایان خوب نمی شوند. در اکثر موارد، افراد مبتنی بر سیستم دفاعی بدن شان خوب می شوند و حتی ممکن است ندانند که آنچه بدان مبتلا شده بودند کرونا بوده است و تصور کنند که آنفولانزا گرفته بودند.
  1. راه های کاهش احتمال ابتلا، بسیار ساده است: شستن و ضدعفونی کردن مداوم دست ها، نزدن دست های آلوده به چشم و دهان و بینی، تقویت‌سیستم ایمنی بدن با میوه و سبزی و دارو، حتی المقدور دوری از ازدحام و … .
  1. هر چند کمبودهایی داریم و مثلا در خصوص کیت تشخیص کرونا نیازمند خارج هستیم و کرونا نیز داروی خاصی ندارد ولی منصفانه باید گفت که شبکه بهداشـت ایـران در زمـره گسترده ترین و کارآمدترین های جهان است. اگر مردم نیز رعایت کنند می توان امیدوار بود کرونا در ایران از کنترل خارج نشود.
  1. برای اولین بار میزان بهبودیافتگان از کرونا از مبتلایان جدید در دنیا پیشی گرفته و شیب ابتلا ملایم تر شده است. سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که نیازی به افزایش سطح هشدار نیست. این ها خبرهای امیدوار کننده ای است.

چه کسانی بیشتر در خطر کرونا هستند؟

کرونا برای چه کسانی خطرناکتر است؟